onsdag 6. februar 2008

My heart will go on

I går var det tid for kontroll på Ullevål sykehus.
Begge guttene hadde bilyd på hjertet, og mens vi lå på barselavdelingen fikk begge en liten svipp over på Barnesenteret hos hjertespesialist.
En såkalt VSD var konklusjonen (eller rettere sagt to). Enkelt forklart hull i veggen mellom hjertekamrene. Vi fikk beskjed om at vi ikke skulle bekymre oss unødig, at dette var veldig vanlig, og at på 75 % av de som hadde slike hull grodde hullet igjen av seg selv. Av de 25 % hvor det ikke grodde hadde de aller, aller fleste ingen komplikasjoner med det.

Siden jeg allerede nærmet meg galskapen pga svangerskapskløen, var jeg lydig og dyttet dette laaangt bort i underbevisstheten.
Litt bekymring har vel dukket opp til overflaten når jeg f.eks purret på innkalling til undersøkelse (skulle egentlig vært der etter 4-6 uker), og når innkallingen kom.
Verst var det likevel søndag kveld, når jeg for første (og siste!) gang googlet tilstanden. Aldri mer.

Her ser dere de skjønne små under EKG-undersøkelse. De fikk også ultralyd etterpå. Oppførselen var som vanlig helt eksemplarisk, og vi brukte såvidt litt av siste halvdel av dobbelttimen vår.

































Enden på visa var at M ikke lenger har bilyd, og at hullet er så godt som grodd igjen. Legen kunne såvidt se spor etter hullet ved grundig leting.
L har fortsatt bilyd, og fortsatt hull, men hun mente at også dette kom til å gro fint igjen. Han skal imidlertid inn på en kontroll til (om 3-4 måneder).
Til tross for minimal bekymring (i alle fall langt fremme i bevisstheten), var det nok to letta foreldre som gikk bort på Ullevål hotell for å ta en kaffe. Litt mimring ble det når vi så alle de bittesmå nurkene som ble trillet i sykehustrillene. At våre var så små må jo bare ha vært en drøm?!!

4 kommentarer:

Emmeline sa...

Heisann og hoppsann:) Knallkoselig familieblogg om den lille familien! Skjønner at det må være godt å få bekreftelse på at kroppen ordner opp. PUH. Utrolig knase videosnutter og bilder av to søte små hjerteknusere, gullskjønne typer:) Her kommer jeg gjerne tilbake. Tusen takk for hilsen på bloggen min, ja det er nok mest hverdager bak den hvite interiørfasaden hos oss også! Ha en fin uke!

ChatrinesLiving sa...

Heisann!
Tusen takk for veldig koselig kommentar i min blog!
For noen nydelige hjerteknusere du har! Nydelige små gutter:)
Godt å høre at de begynner å bli friske, ikke alltid så greit, i allefall ikke når de er babyer...
Nydelige er de!
Flott blogg du har, kommer gjerne igjen for å følge med:)
En riktig god natt til hele familien!
klem fra chatrine:)

Lappesola sa...

Hei,

Skjønne gutter du har. Hvis det kan være litt trøst, så kan jeg fortelle at minstemann hos oss også har VSD. Han ble i tillegg operert for en annen hjertefeil rett etter fødselen. I dag er han en aktiv og frisk 3 åring. Og vi tenker aldri på at han har vært syk. Blir bare minnet om det en gang i året når han går til kontroll.
Lykke til. Hilsen Lappesola

- B sa...

Lappesola: Takk for trøsten, men jeg trengte den nok ikke egentlig.
Guttene har jo vært friske og fine hele tiden, og det har beroliget meg ganske bra.
Litt spent før kontrollen bare.
Tenker heldigvis veldig lite på det sånn i hverdagen!

Så godt å høre at gutten din er frisk og fin!!